|   1 164   8     4
  Familjen | På resande fot

Idag gjorde vi vårt sista stopp, nämligen i Cozumel, Mexiko. Cozumel är en ganska liten, det kanske tar en timme att åka runt den. Sist vi var där, för ganska exakt 6 år sen, hyrde vi en moped. Den här gången är vi lite mer än dubbelt så många, haha, så det blev till att hyra en bil.
Jag vet att jag har några barnsäkerhetsbilstolsfanatiker som läser, så nu får ni väl frispel. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt i förväg. Vi hyrde iallafall en liten skitbil med målet att ta oss runt ön och ner till stränderna. Jag hade packat hinkar och badkläder. Det blåste något förfärligt redan när vi klev av båten och himmelen var grå. Ingen vidare dag, men jag tänkte inte låta vädret hindra mig.

Frukten jag hade packat slängde de när vi klev av båten, så jag har bara några croissanter till barnen. Vi hittade en restaurang på stranden, perfekt för barnen tänkte vi, de kan roa sig i sanden medan vi äter. Sen såg vi menyn och priserna. 50 kr för en order med pommes frites och en liten sketen smörgås med kyckling kostade typ 150 kr. Helt galet, och vi är fattiga, så vi lämnade restaurangen och åkte vidare. Vattnet var dessutom alldeles för vågigt för att barnen skulle kunna bada iallafall.

Vi hittade en ny liten strand, med en liten barriär så att inte vågorna nådde fram. Perfekt! För vet ni hur nojjig jag är på stranden med tre små!? Jätte! Det är så lätt hänt att dras med ut i vågorna, och med tre stycken går jag konstant med en klump i magen och räknar barn. Barnen höll på att svälta ihjäl, så maken hittade ett litet hak med pommes frites, fortfarande 40 kr för lite pommes, men vi hade inget val. Vi köpte det för att mätta barnen lite, sen åkte vi hem och åt lunch på båten =)

Det blev ingen lång utflykt, men det är en av mina egenskaper som jag är nöjd med. Jag pushar inte bara för att, typ ”nu har vi ju hyrt bil för 500 spänn, då måste vi utnyttja den så länge vi kan”, ”nu har vi betalat för att åka till Disney, då kan vi inte åka hem efter tre timmar”, osv. Ingen blir ju gladare av det, utan det här var en perfekt 2-timmars utflykt.

Vi gick för att äta middag, men jag fick ta Nicolas och gå hem igen. Han sov sen middag och jag fick väcka honom, så han var på superruttet humör när vi kom till restaurangen. Skrek när vi satte honom i stolen, skrek i mitt knä, inget dög. Så det var bara för oss att gå hem och beställa mat på TV:n, så nu sitter vi här.

Jag känner mig redo att åka hem, haha. Imorgon är det en dag på sjön.

150108a
Milo och Noëlle köpte varsin fläkt.

150108b
Vår fina lilla bil.

150108c
Första restaurangen, innan vi hade sett priserna.

150108d
Nästa strand, Noëlle går ner för ett dopp.

150108e
Nicolas är inte alls intresserad av att bada.

150108f
Milos tur. Inte så vågigt här, men tillräckligt strömt för att jag inte ville låta dem bada själva.

150108g
Vi hittade lite fina fiskar.

150108h
Här kan ni se den lilla barriären som hindrade vågorna från att komma in. Toppen! Men det var väldigt strömt, för vågorna kom in lite längre till vänster, så vattnet forsade vänster till höger och väldigt stenigt.

150108i
Glada barn som delar på pommes frites. Jag satt bak med alla tre. Nicolas och Milo fick dela bälte. De tittade bara konstigt på oss när vi frågade om bilkuddar eller bilstolar. Jag förstod varför senare när jag såg typ en hem familj på en moped. En mamma med en liten 2-åring framför och en 5-åring bakom, inga hjälmar eller så…

150108j
Sen slocknade de små medan vi körde de 30-45 minuterna tillbaka till staden och båten.

150108k
Vi och grannbåten. Den vänstra är vår.

150108l
Så fort vi kom tillbaka till hytten blev han hur glad som helst, skitungen :)

1 164   8     4

4 svar på Kryssning Oasis of the Seas – dag 6, Cozumel, Mexiko

1. Mamma skriver:

Jag blir svettig av bara tanken på allt ni gör med tre små barn :)

2. Annika K skriver:

Säger det igen, Shit vilken stor båt!
    Cozumel skulle vi ha åkt båt till när vi var i Puerto del carmen ( bröllopsresa 2001)men utflykten ställdes in då det blåste för mycket. :/

Utflykten såg mysig ut trots väder o allt.

3. Ewa skriver:

Hade varit sjukt nojjig över att inte ha barnstolar. Oftast går det ju bra, men man skulle ångra sig så om något hände.

Cozumel verkar förresten vara ett riktigt skitstopp. 😀

• Mysmasken skriver:

Så mycket att vara rädd för och orolig över… Det är en grej på en 6-filig motorväg där man blåser fram i 120 km/h, men på en liten ö där det inte åker så många bilar, äsch!